logo
logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny

Brama garażowa – skrzydłowa, uchylna, segmentowa czy rolowana?

Autor artykułu: undefined
Tomasz Sochacki
25 stycznia 2016
Słowa kluczowe: brama garażowa, jaka brama garażowa, brama uchylna, brama segmentowa, brama uchylna czy segmentowa, brama rolowana, brama garażowa skrzydłowa, brama garażowa rozwierana, cena bramy garażowej, ile kosztuje brama garażowa, brama garażowa uchylna, brama garażowa segmentowa
Źródło: ShutterStock
Większość osób budujących dom od podstaw stara się wygospodarować w nim garaż na co najmniej jeden samochód. Problem jednak pojawia się, gdy przychodzi czas wyboru rodzaju bramy garażowej. Omawiamy wady i zalety najczęściej stosowanych bram garażowych.

Brama garażowa musi być nie tylko funkcjonalna i łatwa w otwieraniu i zamykaniu lecz powinna również dobrze komponować się z całą elewacją budynku. Wybór rodzaju bramy zależy od kilku czynników. Doradzamy również jakie są orientacyjne koszty różnych systemów garażowych.

Brama garażowa skrzydłowa

Brama garażowa rozwierana może być wykonana w formie sztywnej ramy, najczęściej wypełnianej elementami drewnianymi lub jako pełna konstrukcja z desek dębowych, świerkowych lub sosnowych. Zaletą brak rozwieranych jest ich wygląd, nawiązujący do budownictwa tradycyjnego, co może być czasem bardzo pożądane jeśli tak właśnie zaprojektowano architekturę całego budynku.

Brama skrzydłowa posiada ościeżnice, a jej skrzydła zawieszone są na zawiasach, analogicznie jak typowe drzwi rozwierane.

Na rynku dostępne są także bramy skrzydłowe z PCW, w tym także konstrukcje ocieplone styropianem. Szerokość typowych bram skrzydłowych wynosi do 1,5m, a wysokość ok. 2,2m.

Większość spotykanych brak skrzydłowych jest otwierana ręcznie lub za pomocą siłowników mechanicznych sterowanych pilotem.

Dużą wadą bram skrzydłowych jest miejsce, jakie zajmują po otworzeniu. Jest to mało komfortowe, gdyż wymaga budowy znacznie dłuższego podjazdu niż ma to miejsce przy bramach uchylnych czy segmentowych. Aby umożliwić bezpieczne otwieranie bramy należy pozostawić przed garażem ok. 1,5m wolnego podjazdu. Jednocześnie bramy rozwierane są czasem kłopotliwe w otwieraniu podczas silnych wiatrów, szczególnie jeśli nie są wyposażone w siłowniki.

Osoby decydujące się na bramę skrzydłową przeważnie podejmują tę decyzję z dwóch powodów. Po pierwsze jest to brama tania w zakupie i montażu, a po drugie czasami bardzo dobrze może wkomponować się w architekturę budynku – szczególnie w domach o konstrukcji drewnianej.

Brama garażowa uchylna

Bramy uchylne najczęściej mają konstrukcję ramową lub płytową. Rama może być wykonana z drewna lub kształtowników stalowych, a jej wnętrze wypełnione jest materiałem izolacyjnym (np. styropianem), który obłożony jest blachą ocynkowaną, tworzywem sztucznym lub elementami drewnianymi. W konstrukcji płytowej brama składa się przeważnie z pełnej płyty stalowej wzmacnianej kształtownikami stalowymi. Tańsze wersje bramy płytowej nie posiadają ocieplenia, lecz można je zamówić w droższych modelach.

Większość bram uchylnych nadaje się do garaży jednostanowiskowych gdyż ich szerokość dochodzi do 2,5-3,0m, a wysokość ok. 2,2-2,3m. Niewielu producentów oferuje bramy uchylne o szerokości ponad 4m lecz jednocześnie wymagają one bardzo mocnych siłowników.

W porównaniu do bram skrzydłowych otwieranie uchylne wymaga zachowania jedynie ok. 50-70cm odstępu między samochodem a powierzchnią bramy. Jest to znacznie mniej niż w bramach rozwieranych. Należy jednak uważać, aby nie zamykać bramy gdy pojazd stoi zbyt blisko gdyż łatwo można go uszkodzić (znacznie mocniej niż przy uderzeniu od bram skrzydłowych). Obecnie sprzedawane bramy uchylne wyposażone są w specjalne sprężyny, które znacznie ułatwiają otwieranie i zamykanie i nie wymagają użycia dużej siły.

Bramę garażową uchylną kupimy już za 1000-1500zł co jest często argumentem za jej wyborem w domach jednorodzinnych. Warto jednak wybierać droższe modele z ociepleniem wewnętrznym, szczególnie jeśli garaż znajduje się w bryle domu. Bramy nieocieplone można montować jedynie w garażach wolnostojących, nie połączonych z zabudową mieszkaniową.

Brama garażowa to spory wydatek dlatego warto dobrze przemyśleć, jaka brama garażowa będzie najlepsza. Często wybierana jest brama uchylna lub brama segmentowa. Jednak co lepsze – brama uchylna czy segmentowa i dlaczego? Rzadziej widoczna jest brama rolowana. Brama garażowa skrzydłowa może sprawdzić się w domach tradycyjnych.

Brama garażowa segmentowa

Brama segmentowa jest spotykana równie często jak bramy uchylne. Są one co prawda droższe lecz znacznie bardziej funkcjonalne. Za dobrej jakości bramę segmentową dla garażu jednostanowiskowego musimy zapłacić przeważnie powyżej 2500-3000zł.

Zaletą bram segmentowych jest możliwość wykonania krótkiego podjazdu gdyż w żaden sposób nie ograniczają one przestrzeni przed garażem w czasie otwierania i zamykania bramy.

Atutem bramy segmentowej jest także możliwość wbudowania jej praktycznie w każdy kształt wnęki garażowej. Często stosowane są w garażach o górnej krawędzi łukowej.

Większość brak segmentowych otwieranych jest do góry, a jej segmenty chowają się pod sufitem na specjalnym stelażu. Na rynku dostępne są również bramy segmentowe z otwieraniem bocznym. W tym przypadku segmenty pionowe wsuwają się na jedną ze ścian garażu. Rozwiązanie to jest korzystne jeśli dysponujemy garażem z niskim sufitem, gdzie dodatkowy stelaż istotnie zmniejszyłby wygodę użytkowania garażu. Minusem bram bocznych jest konieczność wbudowania dolnej listwy prowadzącej, w której łatwo gromadzi się brud i śnieg oraz lód. W okresie zimowym brama taka wymaga częstej kontroli listwy prowadzącej, gdyż zalegający w niej lód uniemożliwi otworzenie bramy. Duża ilość śniegu nie zawsze zablokuje możliwość otworzenia bramy lecz może prowadzić do nadmiernego zużywania się mechanizmów siłowników.

Bramy segmentowe spotykane na rynku mają szerokości od 2 do nawet 5m i wysokość do 3m. Bez problemu można je zatem stosować zarówno w garażach jednostanowiskowych jak również w garażach na dwa samochody. Bramy segmentowe mają również możliwość niewielkiej regulacji wysokości, przeważnie od 1 do 6-10cm. W nowych budynkach ma to mniejsze znaczenie, ale jest istotną zaletą jeśli wymieniamy bramę w starym garażu, którego otwór wjazdowy ma nietypowe wymiary.

Bramy segmentowe w wielu przypadkach sprzedawane są wraz z osprzętem do automatycznego otwierania i zamykania ze sterowaniem pilotem.

Brama garażowa rozwierana wymaga dużo miejsca przed garażem. Jaka jest średnia cena bramy garażowej – czyli ile kosztuje brama garażowa. Porównujemy często wybierane produkty – brama garażowa uchylna i brama garażowa segmentowa.

Brama garażowa rolowana

Podobnie jak bramy segmentowe bramy rolowane nie zajmują w ogóle miejsca przed garażem w czasie ich otwierania i zamykania. Zbudowane są najczęściej w cienkich profili aluminiowych, pomiędzy które wtłoczona jest pianka poliuretanowa.

Podczas otwierania profile aluminiowe nawijają się na wał montowany pod sufitem. W stosunku do bramy segmentowej zaletą bramy rolowanej jest bardzo mała zajętość miejsca wewnątrz garażu. Potrzebne jest jedynie miejsce na wał zwijający profile. Jest to często dużym atutem w przypadku małych i niskich garaży. Można również zakupić wersje z wałem na profile montowanym na zewnątrz. Wówczas posiada on dodatkową obudowę, chroniącą profile przed deszczem i śniegiem.

Podobnie jak bramy segmentowe, wersje rolowane również często sprzedawane są wraz z systemem automatycznego otwierania i zamykania. Pewnym problemem może być awaryjne otwieranie bramy rolowanej, które wykonamy jedynie za pomocą specjalne korby. Zajmuje to znacznie więcej czasu niż ręczne otworzenie bramy uchylnej czy segmentowej. Należy jednak pamiętać, że w przypadku bram ze sterowaniem elektrycznym problem ten dotyczy jedynie sytuacji awaryjnych – chwilowych braków prądu.

Brama garażowa rozwierana wymaga dużo miejsca przed garażem. Jaka jest średnia cena bramy garażowej – czyli ile kosztuje brama garażowa. Porównujemy często wybierane produkty – brama garażowa uchylna i brama garażowa segmentowa.

Jaką bramę garażową wybrać?

Przed podjęciem decyzji co do wyboru rodzaju bramy garażowej należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jeśli nasz garaż znajduje się bezpośrednio w linii granicy działki (co ma czasem miejsce w zabudowie miejskiej) to pozostają nam jedynie bramy segmentowe lub rolowane. Zgodnie z prawem budowlanym nie wolno bowiem otwierać ogrodzeń i bram na działkę drogową. Wyklucza to zatem bramy skrzydłowe i uchylne.

Jeśli jednak nasz garaż znajduje się wewnątrz działki to warto rozważyć dwie podstawowe kwestie – finanse i komfort użytkowania bramy.

Niewątpliwie najtańsze są bramy skrzydłowe i uchylne. Można je kupić już za nieco ponad 1000zł. Ceny dobrych bram segmentowych czy rolowanych zaczynają się przeważnie od 2500zł.

Ważna jest również planowana szerokość bramy. W przypadku garaży dwustanowiskowych najczęściej pozostają nam jedynie bramy segmentowe i rolowane, chyba, że zdecydujemy się na dwie węższe bramy pojedyncze.

Brama rozwierana i uchylna wymaga zachowania odstępu między bramą a pojazdem, aby w czasie otwierania czy zamykania nie uszkodzić samochodu. Problem ten nie występuje w bramach segmentowych i rolowanych.

W razie awarii zasilania bramy zawsze można ją otworzyć ręcznie. W zależności od konstrukcji konkretnej bramy może to być mniej lub bardziej pracochłonne lecz nie należy tego argumentu brać za priorytet przy wyborze bramy.

Reasumując, jeśli wybór bramy skrzydłowej nie wynikałby ze względów architektonicznych to zalecamy zakup bram segmentowych lub rolowanych. Są one co prawda co najmniej dwa razy droższe lecz jednocześnie są znacznie bardziej funkcjonalne Jeśli jednak priorytetem są kwestie finansowe to warto zwrócić uwagę na bramy uchylne.

Niezależnie od rodzaju otwierania zawsze warto brać pod uwagę to czy brama posiada dodatkowe ocieplenie. Jeśli garaż znajduje się w bryle domu to zalecamy zakup wyłącznie bram garażowych z izolacją termiczną.

garaż na jeden czy dwa samochody jednostanowiskowy

Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl

Porady na co dzień

zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.