Droga osiedlowa, często jest to droga ziemna, wymaga utrzymania, na co przekłada się okresowe utwardzenie drogi. Umocnienie drogi to często gruz betonowy, gruz ceglany lub gruz mieszany albo droga z tłucznia. Droga nieprzejezdna wymaga, aby szybko wykonany został remont drogi, dla zachowania bezpieczeństwa ruchu. Kto odpowiada za utrzymanie drogi – zawsze jej zarządca. Wniosek o utwardzenie drogi przeważnie kierujemy do gminy lub urzędu miasta. 

Wiele dróg osiedlowych, szczególnie na nowo powstających osiedlach mieszkaniowych, stanowią drogi ziemne. Po dłuższej eksploatacji szybko się niszczą i przejazd po nich jest często bardzo utrudniony. Jednym z obowiązków gminy jest utrzymanie przejezdności na drogach publicznych. 




Obowiązek utrzymania odpowiedniego stanu technicznego dróg, chodników, obiektów inżynierskich i innych elementów drogowych spoczywa na zarządcy drogi. Reguluje to ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r.

Zgodnie z ww. ustawą, zarządca drogi ma również obowiązek wykonywania okresowych kontroli stanu technicznego dróg, prowadzenia książki drogi oraz, w razie potrzeby, podejmowania działań interwencyjnych, mających na celu zapewnienie możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa ruchu.

W praktyce, w przypadku osiedlowych dróg ziemnych, oznacza to kilka możliwych działań, jakie podejmują zarządcy drogi:

- naprawienie nawierzchni – utwardzenie, wyprofilowanie, remont ubytków itp.
- ograniczenie prędkości na drodze, do prędkości gwarantującej bezpieczny przejazd
- czasowe zamknięcie odcinka drogi ze wskazaniem i oznakowanie objazdów.

W rzeczywistości najczęściej gminy wykonują umocnienie nawierzchni lub wprowadzają ograniczenia prędkości – jeśli stan techniczny drogi umożliwia bezpieczny przejazd np. z prędkością nie większą niż 30km/h.

Dane wymagane w piśmie do gminy

W piśmie, kierowanym do zarządcy drogi, w naszym wypadku do gminy, należy dokładnie określić o jaką ulicę chodzi. W przypadku jedynie miejscowego braku przejezdności, warto w piśmie zawrzeć informację, na jakim odcinku prosimy o jej utwardzenie (np. określenie między którymi posesjami droga jest w złym stanie technicznym).
 
Warto również zawrzeć informację, na temat proponowanego sposobu umocnienia nawierzchni drogi. Nie jest to obowiązkowe, ale pamiętajmy że gmina nie będzie prawdopodobnie posiadać środków finansowych na wykonanie naszej drogi z kostki brukowej czy mieszanek asfaltowych. Zapis, proponujący jedynie utwardzenie kruszywem lub gruzem, zapewni gminie brak obaw, o ewentualne dalsze roszczenia w przypadku wyboru technologii remontu, z którą nie do końca się zgadzamy. Pamiętajmy jednak, że ostateczną decyzję w tym zakresie i tak podejmuje gmina, jako zarządca drogi, i nie musi technologii umocnienia uzgadniać z nami, czyli mieszkańcami.

Jeśli posesje przy drodze posiadają zjazdy utwardzone kostką brukową, betonem itp. warto zawrzeć w piśmie prośbę, aby możliwie ograniczyć zmiany wysokościowe nawierzchni jezdni (czyli tzw. niweletę drogi) w miejscach zjazdów, aby nie wymuszać konieczności ich przebudowy lub nie doprowadzić do zalegania wody deszczowej na połączeniu zjazdu i drogi.

Zalecane technologie utwardzenia drogi ziemnej

W przypadku typowych osiedlowych dróg ziemnych, dobre efekty przyniesie utwardzenie nawierzchni kruszywem lub gruzem. Zastosowanie wyłącznie gruzu ceglanego, wymieszanego z ceramiką, szkłem, metalem itp. nie jest najlepszym materiałem do nawierzchni dróg. Nawierzchnia taka może być zbyt niebezpieczna dla opon pojazdów, szczególnie jeśli w gruzie znajduje się dużo szkła i ceramiki.
 
Pamiętajmy jednak, że gruz jest tańszy niż dobrze frakcjonowane kruszywa łamane (stosowane przy budowie nowych dróg jako podbudowa pod kostkę lub mieszanki asfaltowe). Pewnym kompromisem może być zastosowanie gruzu mieszanego, czyli betonowo-ceglanego, w którym gruz ceglany stanowi nie więcej niż 30%.

Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl

budowa domu, pisma, wnioski, formalności przy budowie, dokumenty przy budowie, pismo do urzędu, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy

Wniosek o remont drogi gminnej

Remonty dróg i ulic to jeden z obowiązków ich zarządców – gmin, zarządów dróg powiatowych i wojewódzkich oraz GDDKiA.

Zgłoszenie zamiaru rozbiórki budynku gospodarczego

Rozbiórka budynku gospodarczego o wysokości do 8m może w pewnych przypadkach wymagać jedynie zgłoszenia.

Zapytanie o miejscowy plan zagospodarowania lub studium

Na etapie zakupu działki lub planowania budowy warto zapoznać się z obowiązującym MPZP lub studium.

Wniosek o nadanie numeru dla nowego domu

O nadanie numeru dla naszej nieruchomości możemy starać się już na etapie jej budowy.

Pismo o nadanie nazwy ulicy dla drogi prywatnej

Nazwę ulicy dla drogi prywatnej nadaje gmina lub urząd miasta na wniosek właściciela działki.

remont domu, przebudowa domu, remont mieszkania, przebudowa mieszkania, budownictwo ekologiczne, pozwolenie na budowę, zgłoszenie robót budowlanych

Schody wewnętrzne – białe czy czarne?

Trend na białe oraz czarne schody wybiega daleko poza utarte kanony w urządzaniu wnętrza. Do jakich domów pasują?

Jak prawidłowo układać wykładzinę dywanową?

W artykule omówiono najważniejsze etapy podczas montażu wykładzin dywanowych.

Silikon, ale jaki? – Przegląd najpopularniejszych uszczelniaczy

Silikony, bo o nich mowa, są jednymi z najczęściej stosowanych produktów chemii budowlanej. Przedstawiamy ich poszczególne rodzaje. 

Podłoga drewniana – lakierować czy olejować?

Podłoga z naturalnego drewna jest piękna, przyjemna w dotyku i cechuje się świetnymiwłaściwościami izolującymi.

Gruntowanie ma znaczenie

Gruntowanie jest istotnym procesem przygotowania podłoża przed położeniem materiałów wykończeniowych.

porady prawne, porady budowlane, pomoc prawna przy budowie, budowa domu, przebudowa domu, przebudowa mieszkania, remont domu, remont mieszkania, pozwolenie na budowę, zgłoszenie robót budowlanych

Zamiana mieszkania, a podatek PCC

Zamiana jest jedną z form prawnych uzyskania własności nieruchomości. Czy jednak przy zamianie mieszkania należy opłacić podatek PCC?

Nabycie nieruchomości przez zasiedzenie

Zasiedzeniem nazywany formę uzyskania prawa własności nieruchomości po upływie określonego przepisami czasu.

Zakup mieszkania na licytacji komorniczej

Licytacje komornicze to często okazja do zakupu mieszkania czy domu w atrakcyjnej cenie. Jak wygląda kupno takiej nieruchomości?

Świadectwa energetyczne na nowych zasadach

W marcu 2015 roku weszła z życie znowelizowana ustawa o charakterystyce energetycznej budynków uwzględniająca również nowe Prawo budowlane.

Nowe Prawo budowlane 2017

Z dnie 1 stycznia 2017 zaczęło obowiązywać znowelizowane Prawo Budowlane oraz niektóre inne ustawy, wprowadzające wiele zmian dla inwestorów.

BUDOWA  REMONT I WYKOŃCZENIE  NOWOŚCI RYNKU   PORADY PRAWNE  W ZGODZIE Z NATURĄ  WOKÓŁ DOMU  PISMA I WNIOSKI  WSPÓŁPRACA  REGULAMIN  KONTAKT  MAPA STRONY 
CMS Made Simple v.1.12 Pohnpei2013 - 2017Designed by Drogimex Tomasz Sochacki