Tym problemem jest potencjalne zagrożenie uderzenia przejeżdżającego pojazdu lub przechodzącej osoby przez otwierające się lub zamykające skrzydło bramy. Siła i ciężar bramy jest niebagatelny, dlatego trzeba temu zagrożeniu zapobiegać. Inżynierowie systemów automatycznych dbają o codzienne bezpieczeństwo użytkowania bram automatycznych. Jednym z najprostszych, lecz również najbardziej sprawdzonych urządzeń, jest fotokomórka stosowana głównie do bram skrzydłowych. Zasada jej działania jest bardzo prosta – pojedynczy zestaw składający się z nadajnika i odbiornika generuje wiązkę światła podczerwonego. Jeśli podczas pracy bramy wiązka zostanie przerwana, np. przez maskę samochodu zbyt wcześnie wjeżdżającego samochodu lub przez przebiegające dziecko, skrzydła natychmiast się zatrzymają i zaczną się cofać. Choć jedna para fotokomórek zazwyczaj wystarczy, wielu producentów automatyki zaleca instalację dodatkowego zestawu montowanego na wysokości czoła całkowicie otwartych skrzydeł.
Do bram przesuwanych stosuje się częściej listwy optyczne, zwane optycznymi krawędziami bezpieczeństwa. Listwy działają na zbliżonej zasadzie co fotokomórki. Montuje się jej na pionowej krawędzi bramy, płynie w nich wiązka podczerwieni. W momencie najdelikatniejszego kontaktu czułego profilu gumowego z przeszkodą, brama natychmiast odwraca swój kierunek, zapobiegając uszkodzeniom pojazdu czy uderzeniu przechodzącego człowieka. Taka listwą jest na przykład bezprzewodowa listwa optyczna MSE 110 firmy FAAC. Listwa jest wyposażona również w standardową fotokomórkę. Listwa MSE 110 Wireless jest zasilana bateriami AA (żywotność minimum 2 lata) i komunikuje się z centralą bezprzewodowo.
Źródło: www.faac.pl