Tym problemem jest potencjalne zagro偶enie uderzenia przeje偶d偶aj膮cego pojazdu lub przechodz膮cej osoby przez otwieraj膮ce si臋 lub zamykaj膮ce skrzyd艂o bramy. Si艂a i ci臋偶ar bramy jest niebagatelny, dlatego trzeba temu zagro偶eniu zapobiega膰. In偶ynierowie systemów automatycznych dbaj膮 o codzienne bezpiecze艅stwo u偶ytkowania bram automatycznych. Jednym z najprostszych, lecz równie偶 najbardziej sprawdzonych urz膮dze艅, jest fotokomórka stosowana g艂ównie do bram skrzyd艂owych. Zasada jej dzia艂ania jest bardzo prosta – pojedynczy zestaw sk艂adaj膮cy si臋 z nadajnika i odbiornika generuje wi膮zk臋 艣wiat艂a podczerwonego. Je艣li podczas pracy bramy wi膮zka zostanie przerwana, np. przez mask臋 samochodu zbyt wcze艣nie wje偶d偶aj膮cego samochodu lub przez przebiegaj膮ce dziecko, skrzyd艂a natychmiast si臋 zatrzymaj膮 i zaczn膮 si臋 cofa膰. Cho膰 jedna para fotokomórek zazwyczaj wystarczy, wielu producentów automatyki zaleca instalacj臋 dodatkowego zestawu montowanego na wysoko艣ci czo艂a ca艂kowicie otwartych skrzyde艂.
Do bram przesuwanych stosuje si臋 cz臋艣ciej listwy optyczne, zwane optycznymi kraw臋dziami bezpiecze艅stwa. Listwy dzia艂aj膮 na zbli偶onej zasadzie co fotokomórki. Montuje si臋 jej na pionowej kraw臋dzi bramy, p艂ynie w nich wi膮zka podczerwieni. W momencie najdelikatniejszego kontaktu czu艂ego profilu gumowego z przeszkod膮, brama natychmiast odwraca swój kierunek, zapobiegaj膮c uszkodzeniom pojazdu czy uderzeniu przechodz膮cego cz艂owieka. Taka listw膮 jest na przyk艂ad bezprzewodowa listwa optyczna MSE 110 firmy FAAC. Listwa jest wyposa偶ona równie偶 w standardow膮 fotokomórk臋. Listwa MSE 110 Wireless jest zasilana bateriami AA (偶ywotno艣膰 minimum 2 lata) i komunikuje si臋 z central膮 bezprzewodowo.
殴ród艂o: www.faac.pl