Analizując wybór czy budować garaż jedno czy dwustanowiskowy należy od razu odrzucić wersję garażu dwustanowiskowego z parkowaniem samochodów „jeden za drugim”. Rozwiązanie takie jest czasami spotykane w przypadku domów zlokalizowanych na wąskich działkach, szczególnie w miastach. Niestety w praktyce rozwiązanie takie się nie sprawdza i jedynie wprowadza wiele problemów w użytkowaniu obu samochodów.
Garaż jednostanowiskowy
Garaże jednostanowiskowe są najczęściej projektowane w typowych domkach jednorodzinnych czy zabudowach szeregowych. W przypadku małej powierzchni działki lub wąskiej działki rozwiązanie to może być jedynym możliwym.
Projektując garaż należy pamiętać o odpowiednim doborze jego wymiarów, aby parkowanie pojazdu i użytkowanie garażu było wygodne dla mieszkańców.
W przypadku typowych samochodów osobowych garaż jednostanowiskowy powinien mieć wymiary ok 4,5m (szerokość) x 6,0-6,5m (długość). Węższe garaże mogą sprawiać problemy w przypadku otwierania wszystkich drzwi i chodzenia wokół samochodu. Szczególnie w rodzinach, które mają małe dzieci, zaleca się zachowanie większego marginesu bezpieczeństwa z szerokością garażu (małe dziecko niekoniecznie będzie zawsze uważać podczas otwierania drzwi aby nie uderzyć w ścianę, rower itp.).
W garażu jednostanowiskowym wygodny wjazd i wyjazd zapewni brama o szerokości 2,5m, którą najczęściej lokalizuje się centralnie w stosunku do szerokości garażu.
Jeśli mamy możliwość wykonania dłuższego garażu, to jego dalszą część można z powodzeniem przeznaczyć na mały składzik, regały, półki itp. Warto jednak przemyśleć odgrodzenie składzika od właściwej powierzchni garażu (chociażby cienką ścianką działową, w ostateczności nawet bez drzwi, z samą tylko wnęką wejściową). Rozwiązanie takie pozwoli zachować większy porządek w garażu.
Garaż dwustanowiskowy
Jeśli dysponujemy odpowiednio szeroką działką oraz finansami umożliwiającymi budowę garażu dwustanowiskowego to rozwiązanie takie jest jak najbardziej zalecane, w szczególności na obszarach zamiejskich, gdzie większość rodzin posiada co najmniej dwa samochody.
Należy jednak pamiętać, że garaż dwustanowiskowy to nie tylko większa powierzchnia (a zatem większy koszt 1m2 pomieszczenia) lecz również znacznie droższa brama wjazdowa lub dwie bramy. Należy mieć to na uwadze pod kątem ewentualnych przyszłościowych kosztów związanych z konserwacją, naprawą itp. bramy garażowej.
Wygodne wymiary garażu dwustanowiskowego to min. 6,0x6,0m. Wymiary te dotyczą garażu z jedną bramą wjazdową, o szerokości 5,0m. Nie zaleca się stosowania węższych bram (w przypadku bramy pojedynczej), gdyż nie zapewni ona wygodnego i bezpiecznego wyjazdu z garażu tyłem dla przeciętnego kierowcy. W przypadku zastosowania dwóch bram o typowych szerokościach ok 2,5m, zaleca się aby całkowita szerokość garażu wynosiła ok. 7-8m. W rozwiązaniu tym należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich odstępów między bramami i między bramą a ścianą, aby umożliwić swobodne poruszanie się wokół obu samochodów przy otwartych drzwiach w co najmniej jednym z nich.
Jaki garaż wybrać - na jeden czy dwa samochody?
Jeśli budujemy typowy domek jednorodzinny z bardzo ograniczonym budżetem, to lepiej wykonać garaż jednostanowiskowy z dobrej jakości bramą wjazdową i solidnym ociepleniem ścian zewnętrznych. Gdy dysponujemy dwoma pojazdami, to warto dom zaprojektować w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było dobudowanie drugiego garażu lub chociażby wiaty garażowej.
Alternatywnym rozwiązaniem w tej sytuacji może być budowa garażu jednostanowiskowego z jednoczesnym wykonaniem wiaty garażowej poprzez odpowiednie przedłużenie konstrukcji dachowej. Koszt takiego rozwiązania zależeć będzie od rodzaju dachu.
W przypadku dysponowania większymi środkami finansowymi oraz dużą działką, zaleca się wykonanie garażu dwustanowiskowego z jedną lub dwiema bramami wjazdowymi.
Niezależnie od decyzji należy dobrze dobrać wymiary garażu. Lepiej wykonać w pełni funkcjonalny garaż jednostanowiskowy niż bardzo wąski garaż na dwa pojazdy. Nie zaleca się garaży o szerokości mniejszej niż 3,5m, gdyż istnieje wtedy ryzyko uderzenia drzwiami o ścianę garażu, a jednocześnie nie zapewni on swobody poruszania się wokół pojazdu. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem może być wykonanie zewnętrznej wiaty zadaszonej.
Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl