Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny

Jaka podbudowa pod kostkę brukową?

Źródło: ShutterStock
Kluczowym elementem każdej nawierzchni przeznaczonej dla ruchu jest podbudowa, czyli warstwa nośna konstrukcji. W przypadku nawierzchni z kostki brukowej (kamiennej lub betonowej) podbudową najczęściej wykonuje się z betonu lub kruszywa.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaka podbudowa pod kostkę będzie najlepsza. Wszystko zależy bowiem od warunków ruchu, jaki będzie się odbywał po nawierzchni.

 

Kostka brukowa bez ruchu pojazdów

Jeśli układamy kostkę brukową na chodnikach czy ścieżkach ogrodowych, czyli w miejscach gdzie nie będzie występował ruch samochodowy to w zupełności wystarczy sama podsypka piaskowa lub piaskowo-cementowa o grubości ok. 10-15cm. Ważne jednak aby podsypkę dobrze zagęścić.

Jeśli zaniedbamy właściwego zagęszczenia piasku lub mieszaniny piaskowo-cementowej to kostka szybko ulegnie sfalowaniu i pojawią się zagłębienia, w których będzie się gromadzić woda.

Pozostaje decyzja co wybrać – podsypkę piaskową czy mocniejszą piaskowo-cementową. Otóż przy dobrych jakościowo gruntach (piaski, żwiry) wystarczy wyłącznie podsypka piaskowa. Mieszaninę cementowo-piaskową można stosować na gruntach bardziej wrażliwych na osiadanie i wilgoć (np. gliny). Należy jednak w tym przypadku zapewnić możliwość spływania wody opadowej z nawierzchni w kierunku trawnika – ważne jest zatem pilnowanie odpowiednich spadków poprzecznych nawierzchni (ok. 1-3%, czyli 1-3cm na każdym metrze).

 

Podjazd z kostki brukowej

Jeśli układamy kostkę brukową na podjeździe to powinniśmy zadbać o odpowiednio mocną podbudowę z kruszywa lub z betonu. Kruszywo o grubości 20-30cm można stosować tylko przy postoju samochodów osobowych i przy dobrych gruntach pod kruszywem – piaski lub żwiry. Kruszywo obowiązkowo należy zagęścić aby ograniczyć ryzyko zapadania się i koleinowania kostek.

Zalecana jest jednak konstrukcja podjazdu na podbudowie betonowej. Konstrukcja taka bez problemu wytrzyma nawet sporadyczny ruch samochodów ciężarowych, np. dostarczających meble, używanych przy przeprowadzkach itp.

Zalecamy budowę podbudowy z chudego betonu o grubości co najmniej 15cm. Beton o wytrzymałości ok. B10-B15 pozwoli przenosić dość duże obciążenia. Przy ruchu wyłącznie osobowym można wykonać tzw. chudy beton o wytrzymałości ok. 6-9MPa.

Jeśli planujemy użytkować podjazd również pojazdami ciężkimi – większe dostawcze, ciężarowe, maszyny rolnicze itp. to grubość podbudowy betonowej powinna wynosić co najmniej 25cm.

Na warstwie betonu należy rozłożyć podsypkę cementowo – piaskową grubości ok. 2-5cm i dopiero na niej rozkładać kostki brukowe, które również należy zagęścić (zagęszczarką płytową ze specjalną nakładką ochronną).

Nie wolno zapominać o pielęgnacji świeżego betonu. W temperaturze 10-20 stopni w zupełności wystarczy 2-3 razy dziennie polewać beton wodą. Przy wyższych temperaturach letnich, zbliżających się do 30 stopni Celsjusza zalecamy zasypanie betonu piaskiem lub ziemią o grubości ok. 5cm i ostrożne zraszanie wodą. Piasek uchroni przed zbyt szybkim wysychaniem betonu co pozwoli zabezpieczyć świeży beton przed spękaniami.

Pielęgnację należy prowadzić przez 7-10 dni i dopiero po tym czasie można przystąpić do układania kostki brukowej. Po rozłożeniu i zagęszczeniu kostek zalecamy odczekać ok 3-5 dni zanim zaczniemy ją obciążać pojazdami. Pozwoli to osiągnąć odpowiednią wytrzymałość podsypki cementowo-piaskowej.

Kostkę można również układać wyłącznie na podsypce piaskowej o grubości ok. 3-5cm lecz nawierzchnia taka będzie miała mniejszą wytrzymałość niż mocna konstrukcja z podbudową betonową i podsypką z mieszaniny cementowo-piaskowej.podjazd z kostki brukowej na betonie

 

Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl

zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.