Czy remont balkonu należy zgłaszać?
W przypadku większości czynności remontowych na balkonie, konieczne jest dokonanie zgłoszenia zamiaru prowadzenia prac do organu administracyjnego zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Zgłoszenie musi zawierać m.in.
-
informacje o charakterze prac,
-
datę rozpoczęcia i zakończenia,
-
dane właściciela nieruchomości.
Po upływie 30 dni od złożenia zgłoszenia organ administracyjny wydaje decyzję o zgodności zgłoszenia lub odmowie. Ponadto, przed przystąpieniem do remontu balkonu właściciele muszą uzyskać również zgody zarządu spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej.
Jaka jest definicja remontu balkonu?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, remontem balkonu należy rozumieć wszelkie prace budowlane pozwalające na przywrócenie jego pierwotnego stanu lub wprowadzające zmiany estetyczne w elewacji budynku. W przypadku mniejszych prac, takich jak:
-
malowanie ścian,
-
położenie płytek,
-
ustawienie mebli,
zgłoszenie nie jest konieczne. Warto jednak w tym wypadku skonsultować się z zarządem spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. Z kolei większe prace remontowe, takie jak:
-
zabudowa balkonu,
-
dodanie nowej ścianki,
-
zmiana powierzchni,
wymagają zgłoszenia i uzyskania pozwolenia od organu administracyjnego.
Właściciele nieruchomości w blokach powinni pamiętać, że ostatecznie odpowiedzialność za remont balkonu zależy od konkretnych przepisów w danej wspólnocie mieszkaniowej, gdzie mogą być określone dokładne obowiązki właściciela lokalu i wspólnoty. Z tych powodów warto przed przystąpieniem do remontu dokładnie zapoznać się z regulaminem wspólnoty oraz skonsultować swoje plany z zarządem spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej.
Jak działa podział odpowiedzialności za remont balkonu?
Odpowiedzialność za remont balkonu jest zwykle podzielona pomiędzy właściciela lokalu, a wspólnotę mieszkaniową. Przepisy prawa nie precyzują dokładnie zakresu odpowiedzialności w przypadku balkonów przynależących do konkretnych lokali. W związku z powyższym istotne jest zapoznanie się z wyrokami sądowymi oraz regulaminami wspólnoty. Obecna judykatura wskazuje, że właściciel lokalu jest zobowiązany do utrzymania w należytym stanie posadzki, ścian wewnętrznych oraz dbanie o aranżację wnętrza balkonu. Za elementy konstrukcji, takie jak:
-
balustrady,
-
zadaszenia,
-
elewacje, odpowiedzialna jest wspólnota mieszkaniowa.
Odpowiedzialność ta obejmuje zarówno zadbanie o stan techniczny elementów balkonu, jak i jego wygląd zewnętrzny.
Podsumowanie
W przypadku wszelkich remontów balkonów, warto skonsultować się z zarządem spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, aby uzyskać niezbędne zgody i wytyczne. Jeżeli chcesz przeprowadzić remont balkonu, uzyskaj najpierw pozwolenie prawno-budowlane oraz zgody zarządu spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. Właściciele lokali są odpowiedzialni za utrzymanie w dobrym stanie części wykończeniowej balkonu, natomiast elementy konstrukcyjne balkonu są w gestii wspólnoty mieszkaniowej. Mamy nadzieję, że ten poradnik pomógł rozwiać wszelkie twoje wątpliwości odnośnie problematyki remontu balkonu. W przypadku jakichkolwiek pytań - skonsultuj się z adwokatem lub radcą prawnym.
Źródło: Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl