logo
logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny

Najczęstsze błędy w użytkowaniu bram automatycznych

Data utworzenia: 8 września 2016
Słowa kluczowe: faac, bramy automatyczne, bramy wjazdowe, uszkodzona brama, błędy użytkowania bram, naprawa bramy automatycznej, bramy firmy faac
Wokół domu
Ogrodzenia
Źródło: ShutterStock
Nawet najlepszy sprzęt, z wieloletnią gwarancją i prawidłowo zainstalowany może być usterkowy, jeżeli nie będziemy umiejętnie z niego korzystać i nie zadbamy o jego konserwację. Z praktyki firm serwisujących automatykę bram wjazdowych i garażowych wynika, że wiele awarii jest spowodowanych błędami użytkowników.

Konserwacja

Często zdarza się, że elementy mechaniczne lub jezdne przesuwnych bram wjazdowych są smarowane przez domowych konserwatorów smarem typu towot. Tego typu smaru nie wolno używać ani do listew zębatych, ani do kół zębatych, które z listwą się stykają. Natomiast do bram skrzydłowych, a dokładnie do ich zawiasów smar potocznie zwany towotem (np. smar litowy Łt-43) nadaje się jak najbardziej. Towotu nie można także stosować na elementy przekładni skrzydłowych siłowników elektromechanicznych, czyli modeli FAAC 413 czy 415, które mają odsłoniętą śrubę oraz nakrętkę pociągową. Smarowanie tych elementów, a także listew i kół zębatych wyłącznie pogarsza parametry pracy napędów. Towot bowiem jest gęstym, lepkim smarem, do którego przywiera pył, kurz, piasek czy inne zabrudzenia, co w znaczny sposób pogarsza właściwości mechaniczne układu brama-siłownik. Do śrub i nakrętek w napędach, które mają odsłonięte te elementy (modele FAAC 413, 415) można stosować specjalne smary silikonowe, które sprawdzają się przy połączeniach elementów z metalu i z tworzyw sztucznych. Nie należy także stosować takich specyfików jak WD-40, które jak wiele osób twierdzi, jest dobre na wszystko.

Awaryjne otwieranie

Kiedy musimy otworzyć bramę lub drzwi garażowe ręcznie, np. z powodu braku zasilania na posesji lub wyczerpania się baterii w pilocie, najpierw należy je wysprzęglić, czyli rozłączyć połączenie napędu z bramą czy drzwiami. Wysprzęglanie polega, np. na pociągnięciu za linkę od wewnątrz garażu (jeśli mowa o bramie garażowej). Alternatywne może być wysprzęglanie od zewnątrz za pomocą klamki (z wkładką patentową i kluczem) połączonej z elementem wysprzęglenia napędu. Bramę wjazdową skrzydłową lub przesuwną także można otworzyć awaryjnie za pomocą odpowiedniego kluczyka i gałki lub pokrętła. Kiedy już napęd jest odłączony, skrzydła bramy należy spokojnie i dość powoli popchnąć. Jeśli zrobimy to z całej siły, siłownik może zostać uszkodzony. To samo dotyczy raptownego podniesienia drzwi garażowych.

Domowe naprawy

Jedną z napraw, jakie wykonuje się w czasie eksploatacji bram automatycznych jest wymiana bezpieczników topikowych w napędzie. Elektrycy-amatorzy często nie sprawdzają jaki był stary bezpiecznik i montują nieodpowiedni. W napędach stosuje się bezpieczniki topikowe dwóch typów: tzw. zwłoczne (o symbolu T – time lag albo time delay) oraz bezzwłoczne (o symbolu F – fast acting) oraz o różnych wartościach natężenia prądu (i czasem napięcia). Jeśli jednak osoba wymieniająca bezpiecznik nie sprawdzi tych parametrów i zamontuje bezpiecznik niewłaściwego typu, a co gorsza o wyższej wartości niż zalecana przez producenta sprzętu, to może nawet dojść do nieodwracalnego uszkodzenia np. centrali sterującej albo nawet spalenia instalacji urządzenia. Takie przypadki niestety zdarzają się w praktyce.

Przeszkody dla bramy skrzydłowej

Szczególnie jesienią i zimą pojawia się kłopoty z urwanymi zawiasami w bramach. Są konsekwencja tego, że wiele osób nie sprawdza czy teren, po którym poruszają się skrzydła bramy jest oczyszczony z zalegających liści czy śniegu. Jeżeli otwierająca się brama jest jednocześnie grabiami lub wręcz łopatą do odśnieżania, to jest to prosta droga do urwania zawiasów lub przeciążenia konstrukcji. Napęd, pracujący z większym obciążeniem, szybciej się eksploatuje, a tym samym będę nas czekały naprawy, czy nawet wymiana urządzenia.

Źródło: Materiały informacyjne firmy FAAC

śledź nas na Facebook
Najnowsze
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
śledź nas na Facebook

Najczęściej czytane

article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
article placeholder
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.