Zdarza się, że do konstrukcji zjazdu nie przykładamy należytej uwagi, przez co w krótkim czasie ulega on zniszczeniu (sfalowanie kostki, głębokie koleiny, zastoiska wody itp.). Można temu zapobiec odpowiednio dobierając warstwy konstrukcyjne naszego zjazdu w zależności od potrzeb i rodzaju pojazdów jakie będą z niego korzystać.
Jeśli budujemy zjazd z drogi publicznej, to musimy wcześniej jego konstrukcję i geometrię uzgodnić z właściwym Zarządcą Drogi (najczęściej gmina lub Zarząd Dróg Powiatowych / Miejskich, ewentualnie Zarząd Dróg Wojewódzkich). Na tym etapie Zarządca narzuci nam minimalną konstrukcję, przeważnie jako zjazd z kostki na podbudowie z kruszywa lub z chudego betonu.
Oba rozwiązania są zgodne z odpowiednimi przepisami dotyczącymi dróg publicznych i lokalizowanych na nich zjazdów. Przykłady tego typu konstrukcji pokazano na rysunku.
Konstrukcja zjazdu z kostki brukowej
Zjazd na podbudowie z kruszywa łamanego lub naturalnego (trochę tańszego niż kruszywo łamane) będzie dobra jedynie dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Należy jednak pamiętać, że czasami może zajść potrzeba wjazdu cięższego samochodu, np. na czas rozładunku/załadunku mebli.
Istotny jest również czas w jakim budujemy zjazd. Jeśli robimy to w trakcie budowy całego domu, to musimy liczyć się z ryzykiem korzystania ze zjazdu przez samochody ciężarowe, które np. będą dowozić na budowę materiały. Samochody te, jeśli nawet nie będą bezpośrednio traktować zjazdu jak „parkingu”, to mogą go wykorzystywać w celu nawrócenia czy przejazdu na dalszą część działki, pod budowę. W tym wypadku zjazd w szybkim czasie może ulec zniszczeniu.
Z tego względu lepszym rozwiązaniem jest budowa zjazdu po zakończeniu głównych prac budowlanych w domu, czyli po wykonaniu stanu surowego, który wymaga najwięcej dostaw ciężkimi pojazdami (dostawy betonu, pustaków, stropów itp.).
Alternatywnie możemy podbudowę zjazdu wykonać z gruzu betonowego. Należy jednak przy tym stosować gruz betonowy, czyli z rozbiórki elementów betonowych i żelbetowych, bez znaczących domieszek innych materiałów (nie zaleca się tutaj słabszego gruzu ceglanego). Podbudowę taką należy również zaklinować drobnym kruszywem, chyba że zakupiony gruz posiada również najdrobniejsze frakcje, dające po zagęszczeniu równą powierzchnię, na której możliwe będzie układanie kostki brukowej.
Najlepszym rozwiązaniem dla zjazdu jest jednak wykonanie tzw. podbudowy z chudego betonu, o grubości ok 15-20cm. Zjazd taki bez problemów wytrzyma sporadyczny ruch pojazdów ciężarowych a nawet ruch ciężkich maszyn rolniczych (w przypadku tego typu maszyn nie zaleca się innej podbudowy jak betonowej). Beton dobrze jest układać na wyrównanej i zagęszczonej warstwie z piasku, o grubości ok 15cm.
Rodzaj kostki brukowej na zjazd
Górną powierzchnię zjazdu najczęściej stanowi kostka brukowa koloru szarego, czerwonego lub grafitowego. Zjazdy można wykonywać również z kostki kamiennej, np. granitowej. W przypadku zjazdu z drogi publicznej rodzaj i kolor kostki również podlega uzgodnieniu z Zarządcą Drogi.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów (kształtów) kostek brukowych. Dla chodników, dojść do domu i innych powierzchni dla pieszych, kostkę można wybierać dowolnie. W przypadku ruchu samochodowego zaleca się jednak kostkę o kształcie „dwuteownika” (handlowa nazwa to np. behaton). Tego typu kostki brukowe lepiej „klinują się” między sobą, co podczas obciążenia kołami pojazdu utrudnia przemieszczanie się kostek na boki. Kostka taka jest tylko nieznacznie droższa od standardowej kostki chodnikowej o kształcie prostokąta.
Do budowy zjazdów zaleca się zakupić mocniejsza kostkę o grubości 8cm (standardowe kostki chodnikowe mają 6cm). Są one bardziej wytrzymałe i odporne na uszkodzenia spowodowane ruchem samochodów.
Kostkę brukową układa się na podsypce cementowo-piaskowej o grubości zwykle 3-5cm. Na powierzchniach przeznaczonych do ruchu nie zaleca się układania kostki wyłącznie na podsypce piaskowej (zmniejszy to wytrzymałość zjazdu i spowoduje przemieszczanie się kostek).
Koszt budowy zjazdu z kostki brukowej
Powierzchnie zjazdów mogą być różne, w zależności od jego szerokości (przeważnie 3,0 – 5,5m), długości oraz sposobu połączenia z jezdnią (zjazd doprowadzony „po prostej” lub z wyokrągleniem łukami o promieniach R=3,0-5,0m). Z tego względu podajemy ceny poszczególnych elementów zjazdu, co umożliwi każdemu przeliczenie całkowitego kosztu dla danego przypadku.
Kostka brukowa najczęściej stosowana do budowy zjazdów kosztuje średnio ok ,45-50zł za kostkę koloru szarego i ok. 50-65zł za kostkę kolorową (czerwona, grafitowa). Kostki kamienne są w bardzo zróżnicowanych cenach, uzależnionych od rodzaju kamienia i ich wielkości.
Konstrukcja zjazdu z kostki na podbudowie z kruszywa lub gruzu betonowego kosztować będzie średnio 150zł/m2, natomiast zjazd na podbudowie betonowej (chudy beton) ok. 200zł/m2.
Dodatkowo należy doliczyć koszty krawężników lub oporników. Przeważnie w przypadku dróg ziemnych zjazd kończy się krawężnikiem układanym „na płask” o wymiarach 20x30x100cm (koszt ok.40-45zł/szt.). Jeśli zachodzi konieczność zabezpieczenia powierzchni zjazdu również z boku, możemy to wykonać poprzez ułożenie opornika (obrzeża) betonowego o wymiarach 8x30x100cm (koszt. ok. 17-22zł/szt.).
Krawężniki i obrzeża należy układać na ławach betonowych, których koszt to ok 30-50zł za 1mb, w zależności od dostępności na budowie materiałów do wykonania betonu i zakresu prac.
Jeśli nie mamy zjazdu uwzględnionego w projekcie domu, to należy doliczyć również koszt wykonania takiego projektu, przez uprawnionego projektanta drogowego (w zależności od projektanta, miejscowości i ilości koniecznych uzgodnień, koszt projektu wraz z uzgodnieniami wynosi 500-2000zł).
Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl