Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny

Zjazd z kostki brukowej

Źródło: ShutterStock
Podjazdy przed domem najczęściej budowane są z różnego rodzaju kostki brukowej, która umożliwia formowanie ciekawych wzorów architektonicznych z uwagi na dużą różnorodność jej struktury i kolorystyki. Doradzamy jak dobrać całą konstrukcję podjazdu aby był odpowiednio trwały.

Zdarza się, że do konstrukcji zjazdu nie przykładamy należytej uwagi, przez co w krótkim czasie ulega on zniszczeniu (sfalowanie kostki, głębokie koleiny, zastoiska wody itp.). Można temu zapobiec odpowiednio dobierając warstwy konstrukcyjne naszego zjazdu w zależności od potrzeb i rodzaju pojazdów jakie będą z niego korzystać.

Jeśli budujemy zjazd z drogi publicznej, to musimy wcześniej jego konstrukcję i geometrię uzgodnić z właściwym Zarządcą Drogi (najczęściej gmina lub Zarząd Dróg Powiatowych / Miejskich, ewentualnie Zarząd Dróg Wojewódzkich). Na tym etapie Zarządca narzuci nam minimalną konstrukcję, przeważnie jako zjazd z kostki na podbudowie z kruszywa lub z chudego betonu.

Oba rozwiązania są zgodne z odpowiednimi przepisami dotyczącymi dróg publicznych i lokalizowanych na nich zjazdów. Przykłady tego typu konstrukcji pokazano na rysunku.

Konstrukcja zjazdu z kostki brukowej

 

Zjazd na podbudowie z kruszywa łamanego lub naturalnego (trochę tańszego niż kruszywo łamane) będzie dobra jedynie dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Należy jednak pamiętać, że czasami może zajść potrzeba wjazdu cięższego samochodu, np. na czas rozładunku/załadunku mebli.

Istotny jest również czas w jakim budujemy zjazd. Jeśli robimy to w trakcie budowy całego domu, to musimy liczyć się z ryzykiem korzystania ze zjazdu przez samochody ciężarowe, które np. będą dowozić na budowę materiały. Samochody te, jeśli nawet nie będą bezpośrednio traktować zjazdu jak „parkingu”, to mogą go wykorzystywać w celu nawrócenia czy przejazdu na dalszą część działki, pod budowę. W tym wypadku zjazd w szybkim czasie może ulec zniszczeniu.

Z tego względu lepszym rozwiązaniem jest budowa zjazdu po zakończeniu głównych prac budowlanych w domu, czyli po wykonaniu stanu surowego, który wymaga najwięcej dostaw ciężkimi pojazdami (dostawy betonu, pustaków, stropów itp.).

Alternatywnie możemy podbudowę zjazdu wykonać z gruzu betonowego. Należy jednak przy tym stosować gruz betonowy, czyli z rozbiórki elementów betonowych i żelbetowych, bez znaczących domieszek innych materiałów (nie zaleca się tutaj słabszego gruzu ceglanego). Podbudowę taką należy również zaklinować drobnym kruszywem, chyba że zakupiony gruz posiada również najdrobniejsze frakcje, dające po zagęszczeniu równą powierzchnię, na której możliwe będzie układanie kostki brukowej.

Najlepszym rozwiązaniem dla zjazdu jest jednak wykonanie tzw. podbudowy z chudego betonu, o grubości ok 15-20cm. Zjazd taki bez problemów wytrzyma sporadyczny ruch pojazdów ciężarowych a nawet ruch ciężkich maszyn rolniczych (w przypadku tego typu maszyn nie zaleca się innej podbudowy jak betonowej). Beton dobrze jest układać na wyrównanej i zagęszczonej warstwie z piasku, o grubości ok 15cm.Najczęściej budowa zjazdu wymaga również czynności poprzedzających, jak uzgodnienie zjazdu i pozwolenie na budowę zjazdu. Jest to tzw. projekt budowlany lub projekt zjazdu, który określa często także koszt budowy zjazdu oraz opisuje na czym układać kostkę brukową, jeśli wykonujemy zjazd betonowy lub zjazd z kostki brukowej.

 

Rodzaj kostki brukowej na zjazd

 

Górną powierzchnię zjazdu najczęściej stanowi kostka brukowa koloru szarego, czerwonego lub grafitowego. Zjazdy można wykonywać również z kostki kamiennej, np. granitowej. W przypadku zjazdu z drogi publicznej rodzaj i kolor kostki również podlega uzgodnieniu z Zarządcą Drogi.

Zjazd lub czasami określany jako podjazd lub zjazd z drogi musi wykonać praktycznie każdy kto buduje dom.Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów (kształtów) kostek brukowych. Dla chodników, dojść do domu i innych powierzchni dla pieszych, kostkę można wybierać dowolnie. W przypadku ruchu samochodowego zaleca się jednak kostkę o kształcie „dwuteownika” (handlowa nazwa to np. behaton). Tego typu kostki brukowe lepiej „klinują się” między sobą, co podczas obciążenia kołami pojazdu utrudnia przemieszczanie się kostek na boki. Kostka taka jest tylko nieznacznie droższa od standardowej kostki chodnikowej o kształcie prostokąta.

Do budowy zjazdów zaleca się zakupić mocniejsza kostkę o grubości 8cm (standardowe kostki chodnikowe mają 6cm). Są one bardziej wytrzymałe i odporne na uszkodzenia spowodowane ruchem samochodów.

Kostkę brukową układa się na podsypce cementowo-piaskowej o grubości zwykle 3-5cm. Na powierzchniach przeznaczonych do ruchu nie zaleca się układania kostki wyłącznie na podsypce piaskowej (zmniejszy to wytrzymałość zjazdu i spowoduje przemieszczanie się kostek).

 

Koszt budowy zjazdu z kostki brukowej

 

Powierzchnie zjazdów mogą być różne, w zależności od jego szerokości (przeważnie 3,0 – 5,5m), długości oraz sposobu połączenia z jezdnią (zjazd doprowadzony „po prostej” lub z wyokrągleniem łukami o promieniach R=3,0-5,0m). Z tego względu podajemy ceny poszczególnych elementów zjazdu, co umożliwi każdemu przeliczenie całkowitego kosztu dla danego przypadku.

Najczęściej budowa zjazdu wymaga również czynności poprzedzających, jak uzgodnienie zjazdu i pozwolenie na budowę zjazdu. Jest to tzw. projekt budowlany lub projekt zjazdu, który określa często także koszt budowy zjazdu oraz opisuje na czym układać kostkę brukową, jeśli wykonujemy zjazd betonowy lub zjazd z kostki brukowej.

Kostka brukowa najczęściej stosowana do budowy zjazdów kosztuje średnio ok ,45-50zł za kostkę koloru szarego i ok. 50-65zł za kostkę kolorową (czerwona, grafitowa). Kostki kamienne są w bardzo zróżnicowanych cenach, uzależnionych od rodzaju kamienia i ich wielkości.

Konstrukcja zjazdu z kostki na podbudowie z kruszywa lub gruzu betonowego kosztować będzie średnio 150zł/m2, natomiast zjazd na podbudowie betonowej (chudy beton) ok. 200zł/m2.

Dodatkowo należy doliczyć koszty krawężników lub oporników. Przeważnie w przypadku dróg ziemnych zjazd kończy się krawężnikiem układanym „na płask” o wymiarach 20x30x100cm (koszt ok.40-45zł/szt.). Jeśli zachodzi konieczność zabezpieczenia powierzchni zjazdu również z boku, możemy to wykonać poprzez ułożenie opornika (obrzeża) betonowego o wymiarach 8x30x100cm (koszt. ok. 17-22zł/szt.).

Krawężniki i obrzeża należy układać na ławach betonowych, których koszt to ok 30-50zł za 1mb, w zależności od dostępności na budowie materiałów do wykonania betonu i zakresu prac.

Jeśli nie mamy zjazdu uwzględnionego w projekcie domu, to należy doliczyć również koszt wykonania takiego projektu, przez uprawnionego projektanta drogowego (w zależności od projektanta, miejscowości i ilości koniecznych uzgodnień, koszt projektu wraz z uzgodnieniami wynosi 500-2000zł).

 

Zjazd na działkę można wykonać z różnych materiałów, istotne jest zatem z czego zrobić zjazd aby konstrukcja zjazdu, a w szczególności jego podbudowa (tzw. chudy beton, kruszywo lub tłuczeń albo gruz betonowy) zapewniały trwałość.

Zespół redakcyjny portalu zbudujmydom.pl

 

śledź nas na Facebook

Najnowsze

nowoczesne ogrodzenia aluminiowe
nowoczesne ogrodzenia aluminiowe

Jakie są najnowsze trendy w projektowaniu ogrodzeń aluminiowych?

Jakie są najnowsze trendy w projektowaniu ogrodzeń aluminiowych?

Kuna na poddaszu - jak się jej pozbyć?
Kuna na poddaszu - jak się jej pozbyć?

Jak pozbyć się kuny ze strychu czy poddasza?

Jak pozbyć się kuny ze strychu czy poddasza?

Płyta fundamentowa - gdzie szukać dobrego wykonawcy?
Płyta fundamentowa - gdzie szukać dobrego wykonawcy?

Poszukujesz wykonawcy ciepłej płyty fundamentowej? Wybierz WatraDom

Poszukujesz wykonawcy ciepłej płyty fundamentowej? Wybierz WatraDom

odbiór mieszkania - dokumenty i formalności
odbiór mieszkania - dokumenty i formalności

Odbiór domu i mieszkania - dokumenty, koszty, i co musisz wiedzieć

Odbiór domu i mieszkania - dokumenty, koszty, i co musisz wiedzieć

Jak wybrać dobre zadaszenie tarasu?
Jak wybrać dobre zadaszenie tarasu?

Jakie zadaszenie tarasu wybrać? Wskazówki dla użytkowników

Jakie zadaszenie tarasu wybrać? Wskazówki dla użytkowników

trawy ozdobne w ogrodzie jako dekoracja - jak je pielęgnować
trawy ozdobne w ogrodzie jako dekoracja - jak je pielęgnować

Trawy ozdobne w ogrodzie - jakie wybrać, jak pielęgnować?

Trawy ozdobne w ogrodzie - jakie wybrać, jak pielęgnować?

funkcjonalny salon z aneksem kuchennym
funkcjonalny salon z aneksem kuchennym

Jak funkcjonalnie urządzić salon z aneksem kuchennym? Poznaj nasze wskazówki

Jak funkcjonalnie urządzić salon z aneksem kuchennym? Poznaj nasze wskazówki

Jak wybrać idealne krzesła do kuchni i jadalni?
Jak wybrać idealne krzesła do kuchni i jadalni?

Meble - Jak Wybrać Idealne Krzesła do Jadalni?

Meble - Jak Wybrać Idealne Krzesła do Jadalni?

inspiracje i pomysły na ogrodowy domek dla dzieci
inspiracje i pomysły na ogrodowy domek dla dzieci

Domek dla dzieci w ogrodzie - pomysły i inspiracje

Domek dla dzieci w ogrodzie - pomysły i inspiracje

agregaty inwerterowe - zalety tego rozwiązania
agregaty inwerterowe - zalety tego rozwiązania

Agregaty inwerterowe - przyszłość zasilania awaryjnego?

Agregaty inwerterowe - przyszłość zasilania awaryjnego?

pomysły na zagospodarowanie przedpokoju
pomysły na zagospodarowanie przedpokoju

Jak urządzić przedpokój w mieszkaniu? Poznaj inspiracje, które odmienią Twoją przestrzeń

Jak urządzić przedpokój w mieszkaniu? Poznaj inspiracje, które odmienią Twoją przestrzeń

żaluzje drewniane na oknie w kuchni
żaluzje drewniane na oknie w kuchni

Jak modnie osłonić okno? Przegląd najpopularniejszych rozwiązań

Jak modnie osłonić okno? Przegląd najpopularniejszych rozwiązań

śledź nas na Facebook
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.