Zjazd wymaga uzyskania decyzji pozwolenia na budow臋, co wi膮偶e si臋 z uzgodnieniem geometrii zjazdu, jego lokalizacji i konstrukcji z odpowiednim zarz膮dc膮 drogi. Najcz臋艣ciej jest to gmina, zarz膮d dróg powiatowych lub wojewódzkich, ewentualnie generalna dyrekcja dróg krajowych (w przypadku dróg krajowych pozwolenie na budow臋 wydaje nie Starosta lecz Wojewoda).
Parametry zjazdu musz膮 odpowiada膰 wymaganiom Rozporz膮dzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada膰 drogi publiczne i ich usytuowanie. Rozporz膮dzenie to okre艣la podstawowe parametry zjazdów.
Zjazd powinien by膰 dostosowany do ruchu pojazdów, dla których ma by膰 docelowo przeznaczony (inne parametry b臋d膮 dla pojazdów osobowych a inne dla samochodów ci臋偶arowych TIR). Dodatkowo musi spe艂nia膰 wymagania bezpiecze艅stwa ruchu na drodze, co wi膮偶e si臋 m. in. z lokalizacj膮 zjazdu i zapewnieniem widoczno艣ci na zje藕dzie i na drodze w danym miejscu.
Zjazd indywidualny czy publiczny
Rozporz膮dzenie dzieli zjazdy na tzw. indywidualne i publiczne. Zjazd indywidualny to typowy zjazd do posesji prywatnej (dom jednorodzinny, zabudowa szeregowa itp.). Zjazd publiczny dotyczy dojazdu do placówek publicznych (przedszkola, szko艂y, urz臋dy itp.) oraz dojazdu do firm, które charakteryzuje du偶y ruch pojazdów (np. firmy transportowe, wi臋ksze sklepy itp.).
W trakcie uzgadniania zjazdu z zarz膮dc膮 drogi nale偶y dok艂adnie wskaza膰, czy wnioskujemy o wydanie decyzji na lokalizacj臋 i uzgodnienie parametrów dla zjazdu indywidualnego czy publicznego.
Wymiary zjazdu indywidualnego i publicznego
Zjazdy powinny mie膰 szeroko艣膰 nie mniejsz膮 ni偶 okre艣lona w rozporz膮dzeniu, tzw. dla zjazdów indywidualnych nie mniejsz膮 ni偶 3,0m a dla zjazdów publicznych 3,5m. Szeroko艣膰 ta dotyczy samej jezdni.
Jezdnia wraz z poboczami gruntowymi (w przypadku budowy zjazdu na drodze przy której nie wyst臋puj膮 chodniki) powinna by膰 nie mniejsza ni偶 4,5m dla zjazdu indywidualnego oraz 5,0m dla zjazdu publicznego.
Szeroko艣膰 ta mierzona jest na zako艅czeniu wyokr膮glonych kraw臋dzi zjazdu 艂ukami poziomymi, co przedstawiono graficznie na rysunku. Niektórzy zarz膮dcy okre艣laj膮 minimaln膮 i maksymaln膮 szeroko艣膰 zjazdu liczon膮 na granicy dzia艂ki inwestora.
Jednocze艣nie nale偶y pami臋ta膰, 偶e szeroko艣膰 zjazdu nie powinna by膰 wi臋ksza ni偶 szeroko艣膰 jezdni w miejscu zjazdu. Czasami zarz膮dcy wyra偶aj膮 zgod臋 na odst臋pstwo od tej regu艂y, szczególnie w przypadku dróg wiejskich (o szeroko艣ci cz臋sto ok 5,0m), aby umo偶liwi膰 bezpieczny ruch maszyn rolniczych, umo偶liwiaj膮c budow臋 zjazdów o szeroko艣ci wi臋kszej ni偶 szeroko艣膰 jezdni.
Przypadki takie zdarzaj膮 si臋 równie偶 w miastach, np. w miejscu sklepów czy placówek publicznych, gdzie zwi臋kszona szeroko艣膰 wynika z warunków zapewnienia bezpiecze艅stwa ruchu pojazdów i pieszych.
Kszta艂t (geometria) zjazdu z drogi publicznej
Po艂膮czenie jezdni ze zjazdem indywidualnym najcz臋艣ciej projektowane jest w formie skosów o warto艣ci 1:1 lub „na wprost”. Rozporz膮dzenie dopuszcza równie偶 wyokr膮glenie kraw臋dzi zjazdu 艂ukami o promieniu ok. R=3-5m.
W przypadku zjazdów publicznych o szeroko艣ci jezdni 3,5-5,0m zaleca si臋 wyokr膮glenie kraw臋dzi 艂ukami o promieniu R=5,0m co jest zgodnie z Rozporz膮dzeniem. Przy wi臋kszych szeroko艣ciach mo偶na stosowa膰 po艂膮czenie za pomoc膮 skosów 1:1. Rozwi膮zania ze skosami nie zaleca si臋 jednak stosowa膰, gdy zjazdem porusza膰 si臋 b臋d膮 du偶e pojazdy ci臋偶arowe, np. TIR, które maj膮 stosunkowo du偶e promienie skr臋tu.
Cz臋sto w warunkach miejskich zarz膮dca drogi mo偶e narzuci膰 nam konkretne rozwi膮zanie geometryczne zjazdu tak, aby dostosowa膰 go do innych zjazdów na danej ulicy czy na sieci ulic miejskich.
Pochylenie pod艂u偶ne zjazdu w granicy dzia艂ki drogowej
Generaln膮 zasad膮 jest, 偶e cz臋艣膰 zjazdu, znajduj膮ca si臋 w pasie drogowym (na dzia艂ce drogowej) powinna by膰 pochylona w kierunku tej drogi, natomiast dalsza cz臋艣膰 zjazdu, znajduj膮ca si臋 na terenie inwestora, powinna by膰 pochylona w stron臋 przeciwn膮.
Wynika to z zasady, 偶e woda opadowa z dzia艂ki inwestora nie mo偶e sp艂ywa膰 na teren pasa drogowego, tak samo jak woda z drogi nie mo偶e wp艂ywa膰 na posesj臋 prywatn膮.
Pochylenie pod艂u偶ne zjazdu powinno by膰 dostosowane do pochylenia chodnika i 艣cie偶ki rowerowej je艣li istniej膮 (przewa偶nie 2%). Je艣li nie ma chodnika, to pochylenie zjazdu indywidualnego na d艂ugo艣ci nie mniejszej ni偶 5m od kraw臋dzi jezdni powinno mie膰 pochylenie maksymalnie 5%, a na dalszym odcinku nie wi臋cej ni偶 15%. Wymagania te dotycz膮 oczywi艣cie cz臋艣ci zjazdu znajduj膮cej si臋 w zakresie dzia艂ki drogowej (pochylonej w stron臋 jezdni).
W przypadku zjazdów publicznych, Rozporz膮dzenie narzuca bardziej zaostrzone warto艣ci pochylenia, a mianowicie na d艂ugo艣ci nie mniejszej ni偶 7,0m od kraw臋dzi jezdni pochylenie nie wi臋ksze ni偶 5%, a na dalszym odcinku nie wi臋ksze ni偶 12%.
Czasami ze wzgl臋du na du偶e ró偶nice wysoko艣ciowe pomi臋dzy jezdni膮 a terenem dzia艂ki inwestora nie ma mo偶liwo艣ci zachowania zasady, 偶e woda ze zjazdu znajduj膮cego si臋 na dzia艂ce drogowej, sp艂ywa膰 powinna w stron臋 jezdni. W takich wypadkach mo偶na wyst膮pi膰 do zarz膮dcy drogi o budow臋 zjazdu pochylonego w stron臋 dzia艂ki prywatnej, z wykonaniem na granicy dzia艂ki drogowej i prywatnej odwodnienia liniowego (odwodnienia korytkowe firmy ACO, Hauraton itp.). Mo偶liwe jest to jednak tylko wtedy, gdy w drodze zlokalizowana jest kanalizacja deszczowa, do której mo偶na podpi膮膰 odwodnienie (wymaga to uzyskania odpowiednich zgód zarz膮dcy kanalizacji oraz dokumentacji projektowej). Odwodnienie takie mo偶na równie偶 wypu艣ci膰 do rowu, je艣li istnieje, jednak偶e mo偶e to wymaga膰 uzyskania tzw. decyzji pozwolenia wodno-prawnego.
Zespó艂 redakcyjny portalu zbudujmydom.pl