Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
Budowa domu | Zbudujmydom.pl | Logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny
Na każdej budowie podstawą jest dobra betoniarka. Jednak jaką betoniarkę wybrać? Pytanie jaka betoniarka na budowę będzie najlepsza? Betoniarka na koło czy też może betoniarka na korbkę? Po za przechyłem ważna jest pojemność betoniarki, a dokładniej pojemność zasypowa (inaczej pojemność robocza). Zatem jaka pojemność betoniarki na budowę? Najlepiej 120-140l. Warto dobrze wybrać też zasilanie betoniarki. Od tych parametrów zależy ile kosztuje betoniarka.
Na każdej budowie podstawą jest dobra betoniarka. Jednak jaką betoniarkę wybrać? Pytanie jaka betoniarka na budowę będzie najlepsza? Betoniarka na koło czy też może betoniarka na korbkę? Po za przechyłem ważna jest pojemność betoniarki, a dokładniej pojemność zasypowa (inaczej pojemność robocza). Zatem jaka pojemność betoniarki na budowę? Najlepiej 120-140l. Warto dobrze wybrać też zasilanie betoniarki. Od tych parametrów zależy ile kosztuje betoniarka.

Jaką betoniarkę wybrać do budowy domu?

Jaką betoniarkę wybrać do budowy domu?

Dobra betoniarka to bardzo ważne urządzenie praktycznie na każdej budowie domu czy w czasie większych prac remontowych. Na rynku jest wiele rodzajów betoniarek, różniących się kilkoma podstawowymi parametrami. Doradzamy, jaką betoniarkę wybrać do budowy typowego domu jednorodzinnego.
W artykule omawiamy jakie płyty gk na poddasze są najlepsze do zastosowań domowych.
W artykule omawiamy jakie płyty gk na poddasze są najlepsze do zastosowań domowych.

Jakie płyty do zabudowy poddasza użytkowego?

Jakie płyty do zabudowy poddasza użytkowego?

Niewątpliwie najpopularniejszym materiałem do zabudowy skosów na poddaszu są płyty gipsowo-kartonowe. Warto jednak poznać również inne materiały, które są co prawda nieco droższe lecz zapewniają dużo lepszą jakość zabudowy, jej większą wytrzymałość i odporność na wilgoć. Omawiamy jaka płyta na po...
metabo, wkrętarka, wkrętarka do suchej zabudowy
metabo, wkrętarka, wkrętarka do suchej zabudowy

Wkrętarki do suchej zabudowy Metabo

Wkrętarki do suchej zabudowy Metabo

Metabo postanowiło odświeżyć i rozbudować linię wkrętarek do suchej zabudowy. Rodzina nowych narzędzi to aktualnie aż 6 modeli – zasilanych sieciowo lub akumulatorowo, dedykowanych do
Projekt budowlany dokładnie określa parametry naszego domu, dlatego wszelka zmiana projektu budowlanego czyli zmiany projektu w czasie budowy muszą być konsultowane z architektem. Co można zmienić w czasie budowy aby budowa domu lub przebudowa domu były zgodne z prawem? Istotne zmiany w czasie budowy nie zawsze wymagają nowych formalności (nowa decyzja pozwolenia na budowę). Na przykład zmiana decyzji pozwolenia na budowę może być istotne, jeśli chcemy, a dokonana była zmiana lokalizacji okien lub zmiana lokalizacji drzwi.
Projekt budowlany dokładnie określa parametry naszego domu, dlatego wszelka zmiana projektu budowlanego czyli zmiany projektu w czasie budowy muszą być konsultowane z architektem. Co można zmienić w czasie budowy aby budowa domu lub przebudowa domu były zgodne z prawem? Istotne zmiany w czasie budowy nie zawsze wymagają nowych formalności (nowa decyzja pozwolenia na budowę). Na przykład zmiana decyzji pozwolenia na budowę może być istotne, jeśli chcemy, a dokonana była zmiana lokalizacji okien lub zmiana lokalizacji drzwi.

Istotne zmiany projektu w czasie budowy

Istotne zmiany projektu w czasie budowy

Zgodnie z prawem każda istotna zmiana w czasie budowy w stosunku do projektu wymaga zmiany decyzji pozwolenia na budowę. Brak uzyskania nowej decyzji może skutkować problemami przy odbiorze, a nawet karami za tzw. samowolę budowlaną.
Zjazd wymaga uzyskania odpowiednich zgód, szczególnie wymagane jest pozwolenie na budowę zjazdu, które oparte jest o prawo budowlane i projekt zjazdu. Opracowany on jest na podkładzie (tzw. mapa do celów projektowych). W dokumentacji wymagane jest uzgodnienie zjazdu, dlatego należy wiedzieć kto wydaje zgodę na budowę zjazdu. Zjazd z drogi publicznej czyli zjazd na działkę musi posiadać odpowiednie dokumenty do pozwolenia na budowę. Istotne jest, gdzie uzgodnić lokalizację zjazdu z zarządcą drogi. Jest to konieczne aby zebrać dokumenty wymagane przy budowie zjazdu i później potrzebne na zajęcie pasa drogowego. Jest to związane z wydatkami, gdyż koszt projektu zjazdu wynosi ok tysiąca złotych.
Zjazd wymaga uzyskania odpowiednich zgód, szczególnie wymagane jest pozwolenie na budowę zjazdu, które oparte jest o prawo budowlane i projekt zjazdu. Opracowany on jest na podkładzie (tzw. mapa do celów projektowych). W dokumentacji wymagane jest uzgodnienie zjazdu, dlatego należy wiedzieć kto wydaje zgodę na budowę zjazdu. Zjazd z drogi publicznej czyli zjazd na działkę musi posiadać odpowiednie dokumenty do pozwolenia na budowę. Istotne jest, gdzie uzgodnić lokalizację zjazdu z zarządcą drogi. Jest to konieczne aby zebrać dokumenty wymagane przy budowie zjazdu i później potrzebne na zajęcie pasa drogowego. Jest to związane z wydatkami, gdyż koszt projektu zjazdu wynosi ok tysiąca złotych.

Dokumentacja przy budowie zjazdu

Dokumentacja przy budowie zjazdu

Zgodnie z prawem budowlanym zjazd traktowany jest jako obiekt budowlany, w związku z czym wymaga uzyskania tzw. decyzji pozwolenia na budowę. Pomagamy w całym procesie spraw formalno – prawnych, których należy dopilnować przed rozpoczęciem budowy.
Budowa ogrodzenia nie wymaga wielu uzgodnień, wystarczy przeważnie aby ogrodzenie między sąsiadami miało tzw. zgłoszenie robót. Problemem jest kto płaci za ogrodzenie gdyż czasami koszt ogrodzenia jest wysoki. Szczególnie jeśli jest to ogrodzenie wspólne z sąsiadem, czyli ogrodzenie w granicy działki. Jeśli sąsiad chce pieniędzy za ogrodzenie to możemy takie żądania odrzucić. Budowa ogrodzenia bez zgody sąsiada jest możliwa jedynie w granicach naszej działki, gdyż inaczej dojdą nam liczne problemy prawne przy budowie ogrodzenia.
Budowa ogrodzenia nie wymaga wielu uzgodnień, wystarczy przeważnie aby ogrodzenie między sąsiadami miało tzw. zgłoszenie robót. Problemem jest kto płaci za ogrodzenie gdyż czasami koszt ogrodzenia jest wysoki. Szczególnie jeśli jest to ogrodzenie wspólne z sąsiadem, czyli ogrodzenie w granicy działki. Jeśli sąsiad chce pieniędzy za ogrodzenie to możemy takie żądania odrzucić. Budowa ogrodzenia bez zgody sąsiada jest możliwa jedynie w granicach naszej działki, gdyż inaczej dojdą nam liczne problemy prawne przy budowie ogrodzenia.

Kto ponosi koszt budowy ogrodzenia między sąsiadami?

Kto ponosi koszt budowy ogrodzenia między sąsiadami?

Prawo budowlane nie nakazuje wykonania ogrodzenia między sąsiednimi działkami. Większość inwestorów decyduje się jednak jego budowę. Koszty związane z ogrodzeniem może ponieść jedna ze stron lub wspólnie oboje sąsiedzi. Omawiamy kwestie formalno-prawne w tym zakresie.
Prowadzenie budowy domu czyli właściwie budowa domu wymaga aby zatrudniony był kierownik budowy. Osoba ta odpowiada za budowę czyli pełni ustawowe obowiązki kierownika budowy. Za co odpowiada kierownik budowy i kto robi zmiany w projekcie to częste pytania inwestorów. Otóż zmiana projektu w czasie budowy to zadanie projektanta, a nie odpowiedzialność kierownika budowy. Zatrudnienie kierownika budowy jest obowiązkowe.
Prowadzenie budowy domu czyli właściwie budowa domu wymaga aby zatrudniony był kierownik budowy. Osoba ta odpowiada za budowę czyli pełni ustawowe obowiązki kierownika budowy. Za co odpowiada kierownik budowy i kto robi zmiany w projekcie to częste pytania inwestorów. Otóż zmiana projektu w czasie budowy to zadanie projektanta, a nie odpowiedzialność kierownika budowy. Zatrudnienie kierownika budowy jest obowiązkowe.

Obowiązki kierownika budowy

Obowiązki kierownika budowy

Na każdej budowie, niezależnie czy jest to mały dom jednorodzinny czy duży biurowiec, musi być odpowiednio wykwalifikowany kierownik budowy. Osoba ta posiada wiele praw i obowiązków względem inwestora. To właśnie kierownik dokonuje większości wpisów w dzienniku budowy.
Mały domek letniskowy czy altana są ciekawym obiektem wypoczynkowym. Czasami jednak domek letniskowy na działce rolnej przysporzy wiele problemów, jeśli nie jest to budynek gospodarczy. Mniej kłopotów sprawi domek na działce rekreacyjnej czyli typowy domek rekreacyjny. Działka rekreacyjna rządzi się innymi prawami, zatem co można budować na działkach rekreacyjnych? Na domek letniskowy zgłoszenie często wystarcza jednakże czasami zastanawiamy się czy na domek letniskowy zgłoszenie czy pozwolenie na budowę?
Mały domek letniskowy czy altana są ciekawym obiektem wypoczynkowym. Czasami jednak domek letniskowy na działce rolnej przysporzy wiele problemów, jeśli nie jest to budynek gospodarczy. Mniej kłopotów sprawi domek na działce rekreacyjnej czyli typowy domek rekreacyjny. Działka rekreacyjna rządzi się innymi prawami, zatem co można budować na działkach rekreacyjnych? Na domek letniskowy zgłoszenie często wystarcza jednakże czasami zastanawiamy się czy na domek letniskowy zgłoszenie czy pozwolenie na budowę?

Co można budować na działce rekreacyjnej?

Co można budować na działce rekreacyjnej?

Działki rekreacyjne często kupowane są w celu budowy niewielkich domków letniskowych, zarówno murowanych jak i drewnianych, służących do czasowego wypoczynku. Warto jednak dobrze zapoznać się z możliwością zabudowy danej działki przed jej zakupem.
Koniec budowy wymaga dopełnienia pewnych formalności. Zakończenie budowy wymaga zgłoszenia, potrzebny będzie oryginalny dziennik budowy. Jednakże jak zgłosić zakończenie budowy oraz jakie dokumenty do wniosku o pozwolenie na użytkowanie domu? Po pierwsze odpowiednia mapa inwentaryzacyjna. Geodeta na budowie domu to nie tylko wytycznie fundamentów. Konieczny jest także certyfikat energetyczny czyli tzw. świadectwo energetyczne budynku. Istotne jest też odpowiednie oświadczenie kierownika budowy oraz zamienne rysunki, jeśli dokonywane były zmiany w projekcie domu. Obowiązkowa jest również opinia kominiarska oraz odbiór przyłączy wszystkich mediów. Kontrola szczelności instalacji gazowej także jest wymagana do odbioru budowy. Koszt dokumentów do zakończenia budowy wynosi ok. 1000-2000zł, z czego koszt mapy geodezyjnej ok. 500-1000zł.
Koniec budowy wymaga dopełnienia pewnych formalności. Zakończenie budowy wymaga zgłoszenia, potrzebny będzie oryginalny dziennik budowy. Jednakże jak zgłosić zakończenie budowy oraz jakie dokumenty do wniosku o pozwolenie na użytkowanie domu? Po pierwsze odpowiednia mapa inwentaryzacyjna. Geodeta na budowie domu to nie tylko wytycznie fundamentów. Konieczny jest także certyfikat energetyczny czyli tzw. świadectwo energetyczne budynku. Istotne jest też odpowiednie oświadczenie kierownika budowy oraz zamienne rysunki, jeśli dokonywane były zmiany w projekcie domu. Obowiązkowa jest również opinia kominiarska oraz odbiór przyłączy wszystkich mediów. Kontrola szczelności instalacji gazowej także jest wymagana do odbioru budowy. Koszt dokumentów do zakończenia budowy wynosi ok. 1000-2000zł, z czego koszt mapy geodezyjnej ok. 500-1000zł.

Zakończenie budowy – jakie formalności przy odbiorze?

Zakończenie budowy – jakie formalności przy odbiorze?

Zanim wprowadzimy się do naszego nowego domu musimy dopełnić kilka formalności prawnych. Warto wcześniej zadbać o pewne sprawy, aby jak najszybciej móc zakończyć sprawy związane z budową. Niektóre dokumenty będziemy musiał wypełnić nasz kierownik budowy.
Utwardzenie drogi oraz budowa drogi gminnej to dość duży wydatek. Samo tłuczniowanie drogi czyli chwilowe umocnienie drogi to koszt będący w zasięgu większości mniejszych gmin. Droga osiedlowa to często droga ziemna o złym stanie nawierzchni. Jednak czy gmina musi wybudować drogę w takim wypadku? Znacznie łatwiej o remont drogi gminnej. Zatem jak zmusić gminę do budowy drogi i czy pomaga w tym ustawa o drogach publicznych? Podaje ona podstawowe obowiązki zarządcy drogi publicznej.
Utwardzenie drogi oraz budowa drogi gminnej to dość duży wydatek. Samo tłuczniowanie drogi czyli chwilowe umocnienie drogi to koszt będący w zasięgu większości mniejszych gmin. Droga osiedlowa to często droga ziemna o złym stanie nawierzchni. Jednak czy gmina musi wybudować drogę w takim wypadku? Znacznie łatwiej o remont drogi gminnej. Zatem jak zmusić gminę do budowy drogi i czy pomaga w tym ustawa o drogach publicznych? Podaje ona podstawowe obowiązki zarządcy drogi publicznej.

Czy można zmusić gminę do budowy drogi?

Czy można zmusić gminę do budowy drogi?

Coraz więcej osób decyduje się kupować domy poza dużymi aglomeracjami miejskimi. Często wiele gmin jak również inwestorów prywatnych dzieli duże działki pod zabudowę mieszkaniową. W wielu wypadkach gmina nie ma jednak pieniędzy na budowę dróg na nowych osiedlach.
Omawiamy jak postawić śmietnik zgodnie z prawem. Poprawne ustawienie śmietnika na działce reguluje Prawo budowlane. Określona jest minimalna odległość śmietnika od granicy, odległość śmietnika od drogi publicznej jak również odległość śmietnika od sąsiada. Śmietnik w granicy działki wymaga pewnych uwarunkowań. Obecnie śmietnik bez zgłoszenia można stawiać jako obiekt małej architektury.
Omawiamy jak postawić śmietnik zgodnie z prawem. Poprawne ustawienie śmietnika na działce reguluje Prawo budowlane. Określona jest minimalna odległość śmietnika od granicy, odległość śmietnika od drogi publicznej jak również odległość śmietnika od sąsiada. Śmietnik w granicy działki wymaga pewnych uwarunkowań. Obecnie śmietnik bez zgłoszenia można stawiać jako obiekt małej architektury.

Gdzie można postawić śmietnik?

Gdzie można postawić śmietnik?

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie określają m.in. minimalne odległości śmietników od granic działek sąsiednich. Od tych odległości są jednak pewne wyjątki, w zależności od istniejącego zagospodarowania terenów sąsiadujących z naszą posesją.
Budynek w granicy można postawić tylko w wyjątkowych przypadkach. Minimalna odległość budynku od granicy podana jest w warunkach technicznych. Określona jest tam odległość ściany z oknami od granicy oraz odległość ściany bez okien od granicy sąsiedniej. Czasami można również postawić budynek 1,5m od granicy np. jeśli jest to dobudowa bliźniaka i pozwalają na to warunki techniczne dla budynków, nowe prawo budowlane oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeśli nie ma MPZP konieczne będą warunki zabudowy. Należy pamiętać również, że istnieje ustawa regulująca odległość budynku od drogi publicznej.
Budynek w granicy można postawić tylko w wyjątkowych przypadkach. Minimalna odległość budynku od granicy podana jest w warunkach technicznych. Określona jest tam odległość ściany z oknami od granicy oraz odległość ściany bez okien od granicy sąsiedniej. Czasami można również postawić budynek 1,5m od granicy np. jeśli jest to dobudowa bliźniaka i pozwalają na to warunki techniczne dla budynków, nowe prawo budowlane oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeśli nie ma MPZP konieczne będą warunki zabudowy. Należy pamiętać również, że istnieje ustawa regulująca odległość budynku od drogi publicznej.

Czy można postawić budynek w granicy działki?

Czy można postawić budynek w granicy działki?

Budynki jednorodzinne powinny być ustawione w odpowiedniej odległości od granic działek sąsiednich oraz od krawędzi jezdni dróg publicznych. W pewnych przypadkach możliwe jest jednak postawienie domu tuż przy lub nawet bezpośrednio w granicy działki sąsiada.
budowa domu na działce rolnej, działka siedliskowa, dom na działce rolnej, dom i gospodarstwo rolne
budowa domu na działce rolnej, działka siedliskowa, dom na działce rolnej, dom i gospodarstwo rolne

Czy można budować dom na działce rolnej?

Czy można budować dom na działce rolnej?

Według danych GUS użytki rolne w 2015 r. zajmowały 16,3 mln ha, czyli ponad 52% całkowitej powierzchni kraju. Ten ogromny obszar gruntów zachęca inwestorów do wykupu terenów rolnych i budowania na nich swoich domów. Czy słusznie? Dowiedz się, jak wygląda stawianie domu na działce rolnej. Zobacz r...
Dom energooszczędny umożliwia staranie się o dofinansowanie rządowe. Budowa domu energooszczędnego wymaga jednak więcej zaangażowania ze strony inwestora. Dotacja na dom pasywny czyli dotacja na dom energooszczędny może zostać udzielona jedynie jako dofinansowanie do budowy domu na kredyt. Możliwe jest również dofinansowanie do zakupu mieszkania czy domu gotowego. Mieszkanie energooszczędne również musi spełniać określone parametry. Kredyt z dotacją (tzw. kredyt z dofinansowaniem) udzielany jest przez wybrane banki komercyjne. Nie każdy bank może udzielić kredyt na dom energooszczędny z dofinansowaniem.
Dom energooszczędny umożliwia staranie się o dofinansowanie rządowe. Budowa domu energooszczędnego wymaga jednak więcej zaangażowania ze strony inwestora. Dotacja na dom pasywny czyli dotacja na dom energooszczędny może zostać udzielona jedynie jako dofinansowanie do budowy domu na kredyt. Możliwe jest również dofinansowanie do zakupu mieszkania czy domu gotowego. Mieszkanie energooszczędne również musi spełniać określone parametry. Kredyt z dotacją (tzw. kredyt z dofinansowaniem) udzielany jest przez wybrane banki komercyjne. Nie każdy bank może udzielić kredyt na dom energooszczędny z dofinansowaniem.

Dofinansowanie budowy domu energooszczędnego

Dofinansowanie budowy domu energooszczędnego

Na budowę energooszczędnego domu jednorodzinnego można pozyskać częściowe dofinansowanie z budżetu Państwa. Omawiamy kto i w jaki sposób może wnioskować o taką pomoc.  Budowa taka wymaga jednak dużego zaangażowania od etapu projektu po cały przebieg realizacji inwestycji.
brama automatyczna, faac, brama faac, siłownik do bramy, brama dwuskrzydłowa, brama przesuwna, jaki siłownik do bramy
brama automatyczna, faac, brama faac, siłownik do bramy, brama dwuskrzydłowa, brama przesuwna, jaki siłownik do bramy

Czy do każdej bramy można zastosować automatykę?

Czy do każdej bramy można zastosować automatykę?

Systemy automatyki do bram wjazdowych są w Polsce stosowane coraz powszechniej. Po pierwsze stały się bardziej dostępne cenowo - ceny markowych zestawów do bram wjazdowych i garażowych wahają się od jednego do kilku tysięcy złotych, a więc kilkanaście razy mniej niż kosztowały pierwsze napędy tra...
brama wjazdowa, brama automatyczna, faac, brama faac, napęd do bram, sterownik do bramy
brama wjazdowa, brama automatyczna, faac, brama faac, napęd do bram, sterownik do bramy

Czy można samodzielnie zamontować napęd FAAC, nie tracąc gwarancji?

Czy można samodzielnie zamontować napęd FAAC, nie tracąc gwarancji?

Nie wystarczy kupić napęd FAAC u autoryzowanego przedstawiciela, by mieć na niego dwuletnią gwarancję. Montaż wykonany przez uprawnionego instalatora to warunek konieczny do utrzymania gwarancji na urządzenia i podzespoły wchodzące w skład instalowanych zestawów.
Każda droga powinna mieć nazwę, lecz nie jest to obowiązkowe. Nazwa ulicy powinna korelować z daną tematyką ulic na osiedlu, dlatego są pewne niepisane zasady co do tego jaka powinna być nazwa ulicy. Pismo o nazwę ulicy kieruje do urzędu właściciel działki, dla której ma zostać wykonane nadanie nazwy ulicy. To kto nadaje nazwę ulicy zależy od danej miejscowości. Nazwa dla drogi prywatnej nie może być obraźliwa. Ulica prywatna czyli droga prywatna powinna mieć nazwę, aby możliwe było nadanie numeru dla nieruchomości. Ile trwa nadanie nazwy ulicy to zależy od częstotliwości spotkań radnych i zgłoszenia naszego wniosku. Wniosek o nazwę ulicy warto aby podpisali wszyscy właściciele drogi.
Każda droga powinna mieć nazwę, lecz nie jest to obowiązkowe. Nazwa ulicy powinna korelować z daną tematyką ulic na osiedlu, dlatego są pewne niepisane zasady co do tego jaka powinna być nazwa ulicy. Pismo o nazwę ulicy kieruje do urzędu właściciel działki, dla której ma zostać wykonane nadanie nazwy ulicy. To kto nadaje nazwę ulicy zależy od danej miejscowości. Nazwa dla drogi prywatnej nie może być obraźliwa. Ulica prywatna czyli droga prywatna powinna mieć nazwę, aby możliwe było nadanie numeru dla nieruchomości. Ile trwa nadanie nazwy ulicy to zależy od częstotliwości spotkań radnych i zgłoszenia naszego wniosku. Wniosek o nazwę ulicy warto aby podpisali wszyscy właściciele drogi.

Pismo o nadanie nazwy ulicy dla drogi prywatnej

Pismo o nadanie nazwy ulicy dla drogi prywatnej

Nazwę ulicy dla drogi prywatnej nadaje gmina lub urząd miasta na wniosek właściciela działki. Samorząd nie jest uprawiony do samodzielnego wystąpienia z wnioskiem o nadanie nazwy dla drogi, która nie jest drogą publiczną. Omawiamy procedurę uzyskania nazwy ulicy.
Droga osiedlowa, często jest to droga ziemna, wymaga utrzymania, na co przekłada się okresowe utwardzenie drogi. Umocnienie drogi to często gruz betonowy, gruz ceglany lub gruz mieszany albo droga z tłucznia. Droga nieprzejezdna wymaga, aby szybko wykonany został remont drogi, dla zachowania bezpieczeństwa ruchu. Kto odpowiada za utrzymanie drogi – zawsze jej zarządca. Wniosek o utwardzenie drogi przeważnie kierujemy do gminy lub urzędu miasta.
Droga osiedlowa, często jest to droga ziemna, wymaga utrzymania, na co przekłada się okresowe utwardzenie drogi. Umocnienie drogi to często gruz betonowy, gruz ceglany lub gruz mieszany albo droga z tłucznia. Droga nieprzejezdna wymaga, aby szybko wykonany został remont drogi, dla zachowania bezpieczeństwa ruchu. Kto odpowiada za utrzymanie drogi – zawsze jej zarządca. Wniosek o utwardzenie drogi przeważnie kierujemy do gminy lub urzędu miasta.

Pismo do gminy z prośbą o utwardzenie drogi gruntowej

Pismo do gminy z prośbą o utwardzenie drogi gruntowej

Wiele dróg osiedlowych, szczególnie na nowo powstających osiedlach mieszkaniowych, stanowią drogi ziemne. Po dłuższej eksploatacji szybko się niszczą i przejazd po nich jest często bardzo utrudniony. Jednym z obowiązków gminy jest utrzymanie przejezdności na drogach publicznych.
Remont drogi gminnej to jeden z obowiązków jej zarządcy. Naprawa drogi czyli remont drogi to bieżące prace utrzymaniowe. Zły stan drogi to argument aby gmina wykonała remont ulicy. Omawiamy jak stworzyć wniosek o remont drogi gminnej czyli jak napisać w tej sprawie dobre pismo do gminy.
Remont drogi gminnej to jeden z obowiązków jej zarządcy. Naprawa drogi czyli remont drogi to bieżące prace utrzymaniowe. Zły stan drogi to argument aby gmina wykonała remont ulicy. Omawiamy jak stworzyć wniosek o remont drogi gminnej czyli jak napisać w tej sprawie dobre pismo do gminy.

Wniosek o remont drogi gminnej

Wniosek o remont drogi gminnej

Do obowiązków zarządcy drogi należy m.in. utrzymywanie dróg publicznych w dobrym stanie technicznym. Dotyczy to wykonywania bieżących napraw miejscowych jak wypełnianie ubytków oraz większych prac remontowych jak przebudowa czy odnowienie całej nawierzchni.
Ogrzewanie fotowoltaiczne – czy fotowoltaiką można ogrzać dom?
Ogrzewanie fotowoltaiczne – czy fotowoltaiką można ogrzać dom?

Ogrzewanie fotowoltaiczne – czy fotowoltaiką można ogrzać dom?

Ogrzewanie fotowoltaiczne – czy fotowoltaiką można ogrzać dom?

Rosnące koszty energii elektrycznej oraz ogrzewania sprawiają, że coraz więcej osób zadaje sobie pytanie, czy można ogrzać dom, korzystając z ekologicznych, odnawialnych źródeł energii, np. fotowoltaiki, a jeśli tak, to z jakimi kosztami trzeba się liczyć.
System budowy H+H - Gotowe rozwiązania na szybką i wygodną budowę
System budowy H+H - Gotowe rozwiązania na szybką i wygodną budowę

System budowy H+H - Gotowe rozwiązania na szybką i wygodną budowę

System budowy H+H - Gotowe rozwiązania na szybką i wygodną budowę

System Budowy H+H to gotowe rozwiązania ścienne z betonu komórkowego oraz z silikatów pozwalające w szybki i wygodny sposób wymurować każdy rodzaj przegrody. Bloczki z podstawowej oferty w wersjach pełnych i drążonych umożliwiają wybór materiału pasującego do pożądanej charakterystyki ściany, a e...
Jak można wyczyścić stary parkiet drewniany?
Jak można wyczyścić stary parkiet drewniany?

Jak można wyczyścić stary parkiet drewniany?

Jak można wyczyścić stary parkiet drewniany?

Stary, drewniany parkiet to nie tylko piękna ozdoba wnętrza, ale również często wyjątkowy element historyczny. Jednak z biegiem czasu i jego intensywnym użytkowaniem, może on ulegać zabrudzeniom, zmatowieniu i uszkodzeniom. Poznaj skuteczne metody i środki, dzięki którym można wyczyścić stary par...
Elektroniczny Dziennik Budowy - jak wygląda i kto ma do niego dostęp?
Elektroniczny Dziennik Budowy - jak wygląda i kto ma do niego dostęp?

Elektroniczny Dziennik Budowy - jak wygląda i kto ma do niego dostęp?

Elektroniczny Dziennik Budowy - jak wygląda i kto ma do niego dostęp?

Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB) to nowoczesne narzędzie, które zastępuje tradycyjny, papierowy dziennik budowy. Jest to platforma online, która umożliwia wprowadzanie, przechowywanie i zarządzanie wszelkimi informacjami związanymi z przebiegiem budowy. Dzięki temu inwestorzy, wykonawcy i nadz...
Które prace powinien sprawdzić kierownik budowy?
Które prace powinien sprawdzić kierownik budowy?

Które prace powinien sprawdzić kierownik budowy?

Które prace powinien sprawdzić kierownik budowy?

Proces budowy to złożona i wieloetapowa operacja, która wymaga precyzji, staranności i dogłębnej kontroli. Współczesne budownictwo opiera się na zaawansowanych technologiach i skomplikowanych procesach, co sprawia, że nadzór nad pracami staje się nieodzownym elementem w osiągnięciu pożądanego cel...
Czym jest wywłaszczenie nieruchomości pod budowę drogi?
Czym jest wywłaszczenie nieruchomości pod budowę drogi?

Czym jest wywłaszczenie nieruchomości pod budowę drogi?

Czym jest wywłaszczenie nieruchomości pod budowę drogi?

Wywłaszczenie nieruchomości pod budowę drogi to proces, w którym rząd zabiera nieruchomość w celu realizacji inwestycji drogowej, zgodnie z zasadami określonymi w specustawie drogowej. Samo wywłaszczenie polega na pozbawieniu lub ograniczeniu prawa własności, użytkowania wieczystego lub innych pr...
Powierzchnia użytkowa i powierzchnia zabudowy - czym się różnią i jak je zmierzyć
Powierzchnia użytkowa i powierzchnia zabudowy - czym się różnią i jak je zmierzyć

Powierzchnia użytkowa i powierzchnia zabudowy - czym się różnią i jak je zmierzyć

Powierzchnia użytkowa i powierzchnia zabudowy - czym się różnią i jak je zmierzyć

Powierzchnia użytkowa i powierzchnia zabudowy to dwa kluczowe terminy związane z metryką budynku, które warto dokładnie zrozumieć - zwłaszcza jeśli planujesz inwestycję budowlaną w Polsce. Definicje i zasady obliczania tych powierzchni są określone w przepisach prawa budowlanego, rozporządzeniach...
Czym jest służebność drogi koniecznej i jakie wymaga formalności?
Czym jest służebność drogi koniecznej i jakie wymaga formalności?

Czym jest służebność drogi koniecznej i jakie wymaga formalności?

Czym jest służebność drogi koniecznej i jakie wymaga formalności?

Służebność drogi koniecznej, to pojęcie, które może być niezwykle istotne dla właścicieli nieruchomości, zwłaszcza tych, których posiadłość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do niej budynków gospodarskich. Warto zrozumieć, czym dokładnie jest służebność drogi koni...
Formalności przy zakończeniu budowy domu
Formalności przy zakończeniu budowy domu

Formalności przy zakończeniu budowy domu

Formalności przy zakończeniu budowy domu

Zbliżasz się ku końcowi budowy swojego wymarzonego domu? Pamiętaj, że przed tym, jak będziesz mógł w pełni cieszyć się nowym miejscem, musisz załatwić pewne formalności. O co zadbać w punktu widzenia dokumentacji? Dlaczego jest to tak istotne? Czytaj dalej, jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na powy...
Czy możliwa jest zmiana wysokości ścian kolankowych w trakcie budowy?
Czy możliwa jest zmiana wysokości ścian kolankowych w trakcie budowy?

Czy możliwa jest zmiana wysokości ścian kolankowych w trakcie budowy?

Czy możliwa jest zmiana wysokości ścian kolankowych w trakcie budowy?

Zmiana wysokości ścian kolankowych w trakcie budowy to temat, który budzi wiele pytań i wątpliwości wśród inwestorów. Czy jest to możliwe? Jakie są konsekwencje takiej decyzji? Oto szczegółowa analiza tej kwestii, oparta na informacjach z podanych źródeł.
Czy zmiana parametrów stolarki w czasie budowy wymaga jakichś formalności?
Czy zmiana parametrów stolarki w czasie budowy wymaga jakichś formalności?

Czy zmiana parametrów stolarki w czasie budowy wymaga jakichś formalności?

Czy zmiana parametrów stolarki w czasie budowy wymaga jakichś formalności?

Budowa domu to skomplikowany proces, który często wymaga wprowadzenia zmian w trakcie realizacji. Jednym z aspektów, który może budzić wątpliwości, jest stolarka. Czy można wprowadzić zmiany w jej parametrach podczas budowy? Jakie są konsekwencje takich decyzji? Oto szczegółowa analiza tego zagad...
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.